ro
ru en
30 iulie 2021
Alexandru Vidiborschii. În domeniul investițiilor de capital nu există căi corecte, ci numai direcții potrivite.
Un interviu cu Alexandru Vidiborschii, principal la Atomico. Rubrica Network2Moldova, susținută de Tekwill.

Acesta este primul interviu din noua rubrică Network4Moldova. Rubrica are două scopuri: Primul este să prezente startup-urilor și companiilor IT din Moldova practicile unor jucători IT din liga internațională. De ce? Simplu – cheia succesului în IT stă în extinderea și integrarea pe piața globală. Mai ales pentru o țară cu o piață atât de mică precum Moldova. Cel de-al doilea este să extindem legăturile de afaceri pentru comunitatea IT moldovenească. Orice profesionist este bucuros să-și lărgească conexiunile de afaceri și să-și sporească, astfel, oportunitățile de dezvoltare. Rețeaua de cunoștințe și recomandările au fost și vor rămâne un instrument eficient în business.

Alexandru s-a născut la Ungheni, s-a format la Chișinău, iar acum lucrează în calitate de director al fondului de investiții de capital de risc la Atomico.

Echipa Atomico este destul de mare, formată din aproximativ 60 de persoane. Fondul, înființat de fostul fondator și CEO al companiei Skype, Niklas Zennstrom, administrează active în valoare de aproximativ 3 miliarde de dolari. Momentan, fondul se află la o nouă tranșă de investiții - 820 de milioane de dolari - pe care Atomico a terminat să o strângă în ianuarie 2020. Ce face Alexandru la Atomico în calitate de director? Se ocupă cu întregul ciclu de investiții: căutarea de proiecte promițătoare, analiza, negocierea condițiilor de investiție, prezentarea proiectului în fața comitetului de investitori și, în cazul în care se investește în proiect, asigură asistența pe parcursul dezvoltării acestuia. Nu are rost să repetăm povestea despre cum a ajuns să lucreze la Atomico, așa că las link-ul pentru interviul anterior.

#Interviu

Bună, Alexandru. Propun să începem discuția despre Atomico "de la capăt", și anume cu " exit-urile" de succes din ultima vreme. Așa vom prezenta întregul spectru de activități al fondului și vom înțelege care sunt cele mai promițătoare doamenii IT în prezent.

Menționez două. Una dintre companiile "noastre" a fost achiziționată de Autodesk-y. Compania produce un software pentru dezvoltatori. Scopul acestui software este de a estima și lua în considerare, în mod automat, numeroși factori relevanți în proiectarea clădirilor. Factori precum: nivelul de zgomot, vânt, soare, construcțiile din preajmă ș.a.m.d. Cu ajutorul inteligenței artificiale, proiectanții pot reduce timpul de proiectare și maximiza factorii "utili". De exemplu, este clar că apartamentele cu geamurile pe partea însorită se vând mai bine și sunt mai scumpe. Software-ul vă ajută să proiectați dezvoltarea în așa fel, încât să aveți un număr maxim de apartamente în acord cu un anumit parametru.

Sună ca o soluție pentru o problemă de aplicație foarte specializată...

Marea majoritate a startup-urilor încep în acest fel. Spre exemplu, un alt "exit" de-al nostru este din domeniul HR. Compania a dezvoltat o soluție care vă ajută să analizați diverse sondaje adresate angajaților companiei.  Aceasta vă permite să analizați indicatorii măsurabili în managementul resurselor umane și să luați pulsul companiei.

„Automatizarea sondajelor” pare ceva banal... Și sunt milioane investite și în această invenție?

Poate și sună banal, dar nu este deloc ușor de implementat. Meritul startup-ului a fost că a reușit să colecteze multe date despre o serie de aspecte.  Avantajul este că atunci când obțineți un raport cu evaluarea angajaților, îl puteți compara și cu rezultatele unor cercetări similare conduse de alte companii. Este evident că aveți acces doar la informații impersonale și date statistice generale, însă până și "temperatura din spital" poate fi crucială pentru antreprenori. Dacă angajații dvs. sunt mulțumiți în proporție de 6/10 de sprijinul acordat pe timpul pandemiei, iar media din industrie este de 9 puncte, atunci ar fi bine să acordați atenție acestui aspect, înainte să începeți să pierdeți angajați cheie.

Ascultându-te, înțeleg mai bine două lucruri. În primul rând, observ că un startup IT poate fi construit practic în orice nișă. Important este să fii bine familiarizat cu nișa. În cel de-al doilea, colectarea datelor este cheia. Dacă ai o bază de date, pe care o completezi și actualizezi constant, atunci ai putea construi pe baza ei o afacere oricând. Acum sunt și mai curios ce o să-mi răspunzi la următoarea întrebare: ai menționat două „exit-uri” recente de succes. Dar care sunt „favoritele” lui Atomico în acest moment? Mi-am făcut temele și am numărat 89 de startup-uri pe site...

O investiție interesantă din ultima vreme este în Infarm, care a revoluționat paradigma noastră de gândire. Momentan, există verdețuri organice proaspete pe care consumatorii le caută din ce în ce mai mult și există supermarketurile unde își fac cumpărăturile. De ce să nu combinăm nevoia de verdețuri și capacitățile supermarketurilor? Infarm a sugerat crearea de ferme verticale destinate cultivării verdețurilor chiar în supermarket. Obținem numeroase soluții deodată: plante vii în supermarket, plantele vândute ca alimente, iar costurile de livrare sunt reduse la minimum și, pe-deasupra, se aduce o contribuție în lupta împotriva schimbărilor climatice. Camioanele nu mai trebuie transporte verdeața, reducând emisiile nocive în atmosferă. Eficiența acestor sisteme este sporită și de capacitățile inteligenței artificiale, ce analizează o gamă largă de date despre succesul diferitor moduri de creștere.  Hiro Tamura a investit în acest proiect, iar el are un bun simț pentru proiecte revoluționare, fiind alături de Atomico aproape de la început. 

Continui să fiu uimit de amploarea intereselor Atomico. În ce alte investiții ai fost implicat?

Trebuie menționat și Qatalog. Este o aplicație de birou, alternativa potențială a muncii de birou. În prezent, birourile mari folosesc zeci de programe pentru muncă - Slack, Microsoft, Google Drive. Se pierde timp căutând și transferând informații de pe o platformă pe alta. Qatalog creează un singur centru pentru gestionarea proceselor de afaceri, optimizând comunicarea cu echipa și eliminând nevoia de a duplica activitățile.  Schimbările nu sunt doar cantitative, ci și calitative. Trebuie să încercați aplicația ca să înțelegeți beneficiile.

Propun să mai cercetăm un proiect. Nu mă pot opri atunci când oamenii îmi vorbesc despre idei de startup…

Un al treilea? Bine. Un exemplu dintr-un alt domeniu, aflat la intersecția dintre software și hardware, este LabGenius. Proiectul este deosebit de relevant în epoca pandemiei și a riscurilor de noi infecții virale. Startup-ul permite să reducem considerabil timpul de creare a medicamentelor. Tradițional, companiile farmaceutice urmează numeroase cicluri de elaborare, bazându-se pe o metodă de probă și eroare. Fiecare ciclu poate dura luni, dacă nu chiar ani. LabGenius are o abordare diferită în ceea ce privește elaborarea medicamentelor. Mai întâi de toate, medicamentul este proiectat într-o lume virtuală prin inteligența artificială, unde laboratoarele robotizate testează medicamentul. Informațiile de testare sunt trimise înapoi la software-ul "gânditor" și, în cele din urmă, oamenii de știință primesc soluții „semi-fabricate” pentru revizuire. Decizia finală este în continuare luată de un om, dar procesul de creare a medicamentelor este accelerat și ieftinit de câteva ori. 

Partenerul rubricii Tekwill

Pentru prima dată în Moldova au avut loc simultan două evenimente legate de dezvoltarea tehnologiei vinului - Winetech și Wine Hack 2.0. Aceste evenimente s-au axat pe soluții tehnologice pentru industria vitivinicolă în toate domeniile cheie, de la cultivarea strugurilor până la marketing și vânzări. Moldova este acum pregătită să se afirme ca un jucător puternic în domeniul vinului digital. Cel de-al doilea hackathon al vinului a atras, de asemenea, multă atenție, 15 echipe din mai multe țări concurând timp de trei zile pentru a crea cele mai bune soluții pentru industria vinului. Organizarea evenimentelor a fost facilitată de colaboarea cu platforma de vinuri Gustos.life.

 

Alexandru, să trecem de la general la specific. În Moldova nu există fonduri cu capital de risc. Funcția ta de principal nu este la fel de clară pentru cititorii noștri precum cea de „programator” sau de „marketer”. Pe scurt, ce faci mai exact la Atomico?

Într-o companie cu capital de risc, scara carierei arată astfel: Associate – Senior Associate - Principal - Partner. Orice membru al unei echipe de investiții va fi implicat în aproape întregul ciclu de negociere și gestionare ulterioară a investiției, însă la fiecare etapă a carierei există responsabilități și așteptări diferite. Este foarte comună comparația între profesioniștii în investiții și câinii pentru vânătoarea de trufe. Există câini și porci special antrenați în a găsi aceste ciuperci scumpe. La fel este și munca noastră. Petreci mult timp căutând informații, procesând sute de propuneri, fapte și observații fragmentate, iar apoi, când simți că ceva „miroase” a mare potențial, începi să sapi mai adânc. Într-un final, aduci o idee sau un start-up fondului, îi prezinți potențialul, iar dacă fondul o acceptă și investește în ea, continui să „ghidez” compania până la „exit”.

Ca să nu fiți bombardați cu o avalanșă de propuneri de genul „eu și prietenul meu avem o idee bombă…”, care este nivelul de la care un start-up ajunge în atenția unui fond precum Atomico?

Nu există o cifră precisă. Dar, bineînțeles, Atomico este interesat de investiții în valoare medie de 5-20 de milioane de dolari. Cel mai important este ca startup-ul să aibă o idee revoluționară, ușor plină de patos, cu ambiția de a schimba lumea. Pe lângă asta, este important ca startup-ul să genereze deja venituri de aproximativ un milion de dolari pe an, drept dovadă a viabilității sale. Să considerăm aceste criterii ca un reper pentru startup-urile moldovenești.

Știi, vreau să mai subliniez un lucru fundamental. Nu toate întreprinderile noi trebuie să apeleze la investiții de capital de risc. Ne cunoaștem de cinci ani și, urmărindu-te, pot spune că ești un exemplu clasic de afacere Life Style. Ești inseparabil de ideile și de compania ta. În cazul tău, este foarte important să decizi asupra viitorului afacerii tale. Aceasta nu înseamnă că nu poți avea o companie mare. Doar că atunci când apelezi la investiții mari, trebuie îți dai seama că acum compania TA va avea un consiliu de administrație și un consiliu de management în care tu vei fi unul dintre membrii consiliului. Cu cât compania se dezvoltă mai mult, cu atât mai mică va fi cota ta de participare. Acest lucru nu este nici mai rău, nici mai bun decât o afacere de tip Life Style. Aceasta este doar o ALTĂ modalitate de a face business, pe care trebuie să ți-o asumi.  

Mă bucur că ai menționat asta. Revenind la întreprinderile nou înființate, dispuse să caute investiții. Procesați zilnic un volum mare de informații. La ce tendințe ar trebui să fie atente startup-urile din Moldova?

Îmi place mult o frază: „În domeniul investițiilor de capital nu există căi corecte, ci numai direcții potrivite." Există un număr infinit de nișe în care poți crește un nou unicorn. Sfatul meu poate părea o simplă banalitate, dar, totuși, voi insista asupra lui: dacă doriți să creșteți un nou unicorn, atacați piețele mari cu idei „grase”. Ceea ce tratați ar trebui să fie o mare problemă pentru întreaga omenire în ziua de astăzi. Nu doar o mică îmbunătățire, ci o schimbare radicală.

Cu acest sfat, să tragem linia de final. Am vorbit despre chestiuni atât de elevate, încât aș vrea să încheiem cu ceva lumesc și apropiat de fiecare. Cum îți trăiești viața în „lockdown” la Londra? Nici nu știam că există un asemenea cuvânt și că poate schimba atât de radical modul în care trăiește tot globul...

Vrei un detaliu mai lumesc? Aflat în izolare, am început să coc pâine acasă. În zilele noastre, nu se mai poate cumpăra pâine bună în zona în care locuiesc. Uneori capul îmi este atât de ticsit de sarcini, încât vreau să fac ceva și cu mâinile. Așa am început să coc pâine. Apropo, nu doar eu, la Atomico avem mai mulți "brutari"...

Bingo. La mirosul de pâine proaspătă vom pune punctul.

Coloana "Network2Moldova" a fost creată în cadrul proiectului "Dezvoltarea Centrului de Excelență TIC în Moldova Tekwill", implementat de Asociația Națională a Companiilor din Domeniul Tehnologiei Informației și Comunicațiilor, cu sprijinul Agenției Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională (USAID).

Pavel Zingan

.
Для доступа ко всем материалам проекта необходимо войти в свой аккаунт
Login in Member zone
Забыли пароль?
У вас нет доступа?
Изменение пароля
Login in Member zone