pavel zingan
ro
ru en
22 septembrie 2025
Alexandru Platon: Creăm țesături inteligente

Interviu cu Alexandru Platon, director de vânzări al brandului ga.za.ba din Dubai.

#INTRO

Expoziția Sartoria Deluxe Creative la Muzeul Național de Istorie. O dimineață în care la Chișinău au ajuns mai mulți maeștri italieni, oameni care de ani de zile formează cultura artei croitoriei. Ei nu au venit aici pentru vânzări sau contracte. Scopul principal a fost să arate valoarea muncii manuale și să inspire pe cei care abia își încep drumul.

Printre invitați s-a aflat și Alexandru Platon - un om care înțelege foarte bine cum funcționează piața țesăturilor. El locuiește în Dubai, lucrează ca export manager la compania ga.za.ba și este responsabil de vânzările pe mai multe continente. Am discutat cu el despre cum se nasc colecțiile de țesături, ce înseamnă să concurezi cu branduri consacrate și de ce Moldova ar putea să mizeze pe meșteșug.

#INTERVIU

Alexandru, povestiți-ne despre compania dumneavoastră. Cu ce se ocupă ga.za.ba?

Eu sunt responsabil de export și vânzări. ga.za.ba este un brand de țesături pe care le dezvoltăm complet singuri: de la compoziție și design până la caracteristicile finale. În Dubai avem un studio de design și un centru logistic, dar producția o plasăm în Italia, Japonia, China - acolo unde există cele mai bune competențe. În depozitele noastre din Dubai și China avem aproximativ un milion și jumătate de metri de țesături. Practic, este o bibliotecă uriașă, la care poți apela oricând și care se reînnoiește constant.

Cum funcționează procesul de alegere a țesăturii?

Pentru comoditatea clienților, lansăm cărți speciale - bunch-uri. În fiecare sunt adunate colecții tematice: sacouri uni, costume pentru diferite sezoane, țesături cu stretch, opțiuni ușoare de vară. Croitorul sau atelierul deschide cartea, alege codul, ni-l comunică. Noi emitem factura, iar în aceeași zi comanda este expediată. Este un proces bine pus la punct și obișnuit pentru industrie. Pentru croitori este important să arate clientului zeci și sute de mostre, iar în final să cumpere doar o singură țesătură pentru un anumit costum.

Deci pentru clientul privat țesăturile voastre nu sunt disponibile direct?

Exact. Noi lucrăm doar în format B2B: cu croitori și ateliere. Dar clientul privat poate totuși să poarte țesăturile noastre. În Moldova, de exemplu, acest lucru este posibil la Sandro Livv sau la croitori independenți care lucrează cu colecțiile noastre. Omul vine la atelier, alege o țesătură din cartea noastră - și primește un costum gata. Deci consumatorul final intră în contact cu noi prin cei care știu să transforme țesătura în produs.

Voi înșivă creați designul țesăturilor? Cum se nasc colecțiile?

Colaborăm strâns cu branduri italiene, de aceea simțim foarte bine gustul și estetica lor. Cărțile noastre sunt o încercare de a interpreta acest gust și de a-i propune o variantă cu accente orientale. Sunt culori și modele care pot părea complexe, dar sunt la modă tocmai în Italia. Avem cașmir cu lână pentru paltoane, flanele moi și ușoare, țesături cu adaos de stretch. Rezultatul este un echilibru: clasic, dar într-o execuție modernă și confortabilă.

În ce țări sunteți astăzi cel mai puternic prezenți?

În Europa lucrăm activ în Italia, Elveția, Londra. Dar descoperirea deosebită pentru mine a fost Coreea de Sud. Pentru mine a fost un șoc cultural: nivelul croitorilor lor nu este inferior celor napolitani, dar percep produsul și mai subtil. Am vizitat atelierele lor, le-am arătat colecția, iar în trei săptămâni au început să cumpere sute de metri. Pentru un brand tânăr, aceasta este, fără îndoială, o recunoaștere. Colaborăm și cu Africa de Sud, Vietnam. Însă fiecare țară are specificul ei: partenerii au mii de astfel de cărți și trebuie să reușești ca mostrele tale să ajungă pe masa clientului. Este mereu o provocare, dar tocmai în asta constă interesul.

Alexandru, după părerea dvs., prin ce se deosebesc țesăturile voastre de cele ale altor producători?

Principala diferență este în combinația dintre preț și tehnologie. Țesăturile noastre sunt în medie de trei ori mai ieftine decât ale brandurilor consacrate, dar asta nu înseamnă că le sunt inferioare. Noi mizăm pe inovație. Țesăturile noastre nu se șifonează, pot fi spălate la mașină, se usucă repede, sunt ușoare, rezistente. Sunt așa-numitele „țesături inteligente”, ale căror posibilități depășesc lâna clasică. Și da, chiar și în segmentul premium clienții acordă atenție prețului.

Și pentru finalul interviului, împărtășiți-ne ce a fost pentru dvs. impresia principală a vizitei la Chișinău?

Pentru mine, cel mai important a fost chiar evenimentul. Pentru prima dată în istorie, maeștrii din Napoli au plecat împreună în străinătate ca să arate arta lor. Și acest lucru s-a întâmplat anume în Moldova. Sper ca noua generație să privească acest lucru și să se inspire. Să-și imagineze: „Am făcut mănuși, le-am vândut cu două sute de dolari, iar această ocupație aduce nu doar plăcere, dar și un venit decent.” Mi se pare că tocmai astfel de momente pot deveni baza unei noi tradiții - nu italiene, ci moldovenești, o tradiție despre care să se poată vorbi cu mândrie.

Alex-Maria Poiarcova
.
Для доступа ко всем материалам проекта необходимо войти в свой аккаунт
Login in Member zone
Забыли пароль?
У вас нет доступа?
Изменение пароля
Login in Member zone