ro
ru en
Alexandru Zingaliuc. Pentru a păstra istoria este nevoie de contrast

Interviu cu Alexandru Zingaliuc, fondator și administrator al ArchiZeit Studio. Rubrica de arhitectură și design, susținută de Alukönigstahl, reprezentantul oficial Schüco în Republica Moldova.

#INTRO

Pe Alexandru nu l-am mai văzut de mult timp. Au trecut trei ani de la ultimul nostru interviu. De multe ori renunțăm la visele noastre. Uităm de ele ca să nu ne simțim vinovați. În cazul lui Alexandru, este invers. Ceea ce a vorbit acum trei ani, ceea la ce a visat, se împlinește astăzi. În urmă cu trei ani a vorbit despre visul său de a se apuca în mod serios de domeniul ceramicii.

Citiți interviul de astăzi pentru a vedea cum visele pot deveni realitate.

#INTERVIU

Alexandru, bună ziua. Motivul întâlnirii noastre este unul simplu - mi s-a cerut să întroduc discret sistemele Schüco într-un interviu cu tine. Dar când mi-am dat seama despre ce proiect este vorba, m-am gândit că ar putea fi o poveste interesantă.

Vorbiți despre clădirea din strada Veronica Micle nr. 11?

Da, exact. Apropo, nu știam că e vorba despre un proiect ArhiZeit-Studio. Când am văzut clădirea pentru prima dată, mi-am spus: "În sfârșit! În sfârșit cineva din Chișinău a decis să facă o reconstrucție neobișnuită a unei clădiri vechi." Așa că, acum când știu că e vorba chiar de proiectul tău, sunt numai urechi. Vreau să aud toată povestea. Începând cu clădirea. Cât de veche este? Și în ce stare era? Mi se pare că în interiorul ei creșteau chiar și copaci...Nu-i așa?

Ai dreptate. Clădirea a fost construită între 1800 și 1900. Am găsit doar două fotografii din 1908-1910, în care clădirea deja exista. Apropo, balconul pe care mulți chișinăuieni și-l amintesc este o anexă târzie. Cu siguranță el nu era în anul 1910.

Prin urmare, am făcut o expertiză. Clientul a vrut să păstreze pereții cât mai mult posibil și trebuia să vedem ce fel de amestecuri au fost folosite pentru a ține clădirea împreună. Am decojit peretele ca pe o ceapă, am tăiat toate straturile. Pereții s-au dovedit a fi din piatră, din bute. În jurul ferestrelor era mai multă piatră așchiată. Însă, cu 120 de ani în urmă, pietrele nu erau ținute împreună nici măcar de lut, ci de pământ obișnuit, de cernoziom.

Chiar așa?

Clădirea a fost mai mult sau mai puțin ținută împreună prin grosimea pereților și a înălțimii mici. În urmă cu aproximativ douăzeci de ani, acoperișul a căzut. Au început să crească copaci în interiorul ei, câțiva salcâmi erau foarte mari, rădăcinile s-au prins în zidărie, și au ținut cumva în plus pereții împreună. Când pereții au fost curățați de rădăcini, au devenit imediat foarte fragili.

Cu toate acestea, v-ați asumat responsabilitatea pentru un astfel de proiect?

La momentul în care am început discuțiile cu clientul, proiectul de renovare era deja în desfășurare și trecuse chiar prin toate etapele autorităților. Eu nu critic proiectele altora, ci mai degrabă îmi exprim părerea despre relevanța proiectului în acest caz. În proiect, partea de jos a clădirii era placată cu piatră, în timp ce clădirea istorică nu a fost niciodată așa. Înălțimea construcției era aproape de cea a unei case de 10 etaje, 28 de metri. Pentru centrul Chișinăului și pentru acest cartier, este prea mult.

Ați venit cu un alt proiect?

S-a ajuns la următoarele. Să păstrăm zidurile vechi cât mai autentice. Bineînțeles, să îi și consolidăm. Clădirea care urma a fi ridicată peste partea veche trebuia să fie independentă, altfel nu ar fi trecut niciun standard de siguranță. Am considerat că este foarte important să nu reproducem imaginea zidului vechi și în partea superioară clădirii. Ar fi o distorsionare a istoriei, clădirea nu a fost niciodată așa. Prin urmare, dimpotrivă, am propus un contrast, astfel încât piatra veche de la parter să fie și mai proeminentă. Contrast și asimetrie. Înălțimea clădirii din partea stânga și dreapta este diferită. Intenționat am optat pentru ca partea superioară să aibă o linie oblică.

Care a fost povestea ruinării zidului în timpul construcției?

Am făcut un efort titanic pentru a păstra zidurile existente și pentru a le reconstrui. Dar, așa cum am mai spus, după "curățare", pereții au devenit fragili și, într-un weekend din august, așa cum s-a văzut și pe camerele de supraveghere, o parte din zidul vechi s-a prăbușit pur și simplu. În consecință, și acesta este deja unul "modern". Într-adevăr, am făcut tot ce ne-a stat în putință pentru a-i păstra autenticitatea.

Ferestrele și ușile de la parter sunt din lemn. Unde este Schüco? Ei au profile doar din aluminiu, nu-i așa?

Schüco nu lucrează doar cu aluminiu, ci și cu profile din PVC. Dar când am considerat că trebuie să respectăm liniile și designul arhitectural, profilele din PVC au pierdut. Nu ne-ar fi permis să acoperim deschideri mari cu structuri de sticlă. Au o limită de înălțime. De aceea am optat pentru aluminiu. Așadar, tot ceea ce este mai sus de parter și se referă la geamuri sau uși glisante este totul Schüco.

De ce anume această marcă?

Îmi place să lucrez cu acest brand. Ei oferă nu doar sisteme, ci și soluții complete. În această clădire, au existat o mulțime de lucruri pe care ne-ar fi fost greu să le rezolvăm fără sprijinul inginerilor Schüco. Aceștia au multă experiență și te poți baza întotdeauna pe expertiza lor. Atunci când am proiectat ferestrele sub un unghi,  sfatul profesioniștilor m-a salvat. La etajele superioare sunt uși și ferestre a căror înalțimi în unele locuri ajung aproape de 3 metri. Aici, soluțiile Schüco au răspuns tuturor cerințelor. Pentru ușile glisante, n-am ezitat, și am optat la fel pentru sistemul Schüco.

La terasa de la etajul întâi este o ușă glisantă din sticlă de 6 metri lățime și 3 metri înălțime. Fără această "structură monolitică", nu aș fi reușit să păstrez aspectul aerisit al clădirii. Și totodată, această glisantă face ca exteriorul terasei și spațiul din interior să se contopească.

Ce va fi în clădire?

A fost planificat un hotel, dar mai nou vor fi birouri, iar primele două etaje vor fi ocupate de un restaurant.

Am auzit și de planuri de reconstrucție a restaurantului de la colțul străzilor Veronica Micle și Mihai Eminescu. Așadar, va fi o adevărată ”stradă a restaurantelor" din Chișinău. OK. Mi-ai satisfăcut curiozitatea despre proiectul Veronica Micle nr. 11. Felicitări pentru acestă lucrare spectaculoasă. Dar a trecut mult timp de când nu ne-am mai văzut. Ce a fost nou în acest timp?

Nu am avut proiecte de anvergură care să fi avut un impact asupra imaginii orașului. Dar există câteva concepte în lucru în localitatea Pohrebea. O școală de ospitalitate. În afară de clădirea școlii, există și câteva restaurante, case de oaspeți și un teritoriu foarte mare. Noi încă lucrăm la proiect, în timp ce clientul se ocupă de probleme organizatorice. Cu toate acestea, am finalizat în cele din urmă ideea realizării lucrărilor de ceramică și am început producția.

Deci planurile pentru un atelier de ceramică nu au rămas doar pe hârtie?

Am cumpărat cuptoare, o mulțime de echipamente. Am realizat deja primele panouri ceramice pentru pereți. Acestea au fost chiar deja instalate în apartamentul pe care îl vom preda în curând. Pe lângă panouri, lucrăm și la vesela din ceramică. Din ce în ce mai mulți maeștri ai ceramicii sunt în Moldova, dar când este vorba de dotarea unui restaurant mare cu veselă din ceramică, acesta rămâne a fi încă un segment neacoperit.

Detaliile sunt sute... Vesela trebuie să aibă un aspect bine definit, aceeași masă, aceeași glazură. Glazura are propriile sale aspecte. Poate fi potrivită pentru vaze, dar nu și pentru vasele de băut. Sau - o temă la modă - veselă ceramică cu aspect învechit artificial. Efectul crăpat arată foarte atractiv, dar dacă nu sunt supuse unui tratament suplimentar, în crăpături se pot acumula bacterii și microorganisme, ceea ce este inacceptabil pentru o afacere de restaurant.

Am impresia că v-ați reorientat în totalitate spre ceramică.

Nu pot spune că este singurul hobby, dar este unul fără discuții, fascinant. Pe lângă ceramică, am început să producem mobilier de exterior și proiecte de amenajare a teritoriului. Aceasta este o altă nișă. Băncile, coșurile de gunoi - acestea tot trebuie să aibă un aspect estetic. Iar locurile de joacă pentru copii nu trebuie să fie făcute din plastic chinezesc ieftin.

Am o propunere de a avea o discuție separată privind mobilierul stradal și amenajarea peisagistică. Părerea mea este că detaliile sunt nespus de importante. Îmi amintesc de băncile din fața Bibliotecii Naționale care au fost făcute dintr-un salcâm care a căzut într-o ninsoare din aprilie. Fără de el acest scuar nu ar mai fi fost la fel. Așa că vă fac o promisiune - o întâlnire separată pe acestă temă...

Sistem glisant și liftant-glisant cu valori excelente de izolație termică și lățimi vizibile reduse ale profilului

Noua generație de uși glisante Schüco ASE 60/80.HI permite realizarea unor construcții fără prag, cu ușurință și silențioase în utilizare. Sistemul combină avantajele aluminiului cu o izolație termică înaltă chiar și până la nivelul casei pasive (pentru adâncimea de bază de 80 mm),  pentru a crea o arhitectură durabilă.

În funcție de caracteristicile/dimensiunile cerute de client se alege sistemul cel mai potrivit fie ASE 60 sau ASE 80.HI. Mai multe deatlii citiți pe site-ul nostru:

Schüco ASE 60

Schüco ASE 80.HI

Adresa: mun. Chișinău, or. Codru, str. Ion Creangă 30

Tel.: +373 60443381

Pavel Zingan

.
Для доступа ко всем материалам проекта необходимо войти в свой аккаунт
Login in Member zone
Забыли пароль?
У вас нет доступа?
Изменение пароля
Login in Member zone