ro
ru en
30 ianuarie 2024
Fiodor Caragheaur. Cum să construiești o afacere de succes în domeniul marcajelor rutiere

Interviul cu Fiodor Caragheaur, proprietarul Ciffi-ml plus. Rubrica "Business Line", susținută de maib.

#INTERVIU

Salutare, Fiodor! Acesta este al doilea interviu pe care îl acordați site-ului pavelzingan.md. Pentru cititorii care nu sunt familiarizați cu interviul anterior, ne puteți reaminti cu ce vă ocupați: aplicarea marcajelor rutiere și fabricarea indicatoarelor de circulație. Presupun că domeniul dvs. de activitate a rămas constant în ultimii ani...

Bună ziua! Într-adevăr, așa este. Afacerea noastră este una de familie, fondată de tatăl meu în 2008. Eu m-am alăturat firmei după câțiva ani și, începând cu aproximativ 2015, am preluat responsabilitățile principale ale companiei. Domeniul nostru de activitate nu s-a schimbat, ci doar amploarea, tehnologiile și materialele folosite, iar numărul de clienți și comenzi a crescut. O schimbare semnificativă recentă a fost extinderea activității noastre la drumurile naționale. În ceea ce privește materialele, dacă anterior lucram exclusiv cu vopsea, acum utilizăm și plastic rece și fierbinte. De la partenerii noștri români de la Metalbac&Farbe S.A din Bacău, cu care colaborăm din 2016, procurăm toate materialele, fiind foarte mulțumiți de calitatea acestora.

Trecerea de la nivelul local la cel național este un salt considerabil. Există cerințe specifice pentru marcajele rutiere pe drumurile de importanță națională?

Da, există un standard unitar, aplicabil atât pentru marcajele din fața casei dvs., cât și pentru cele de pe drumurile naționale. Respectăm aceste standarde, efectuând lucrări de calitate și în termenii stabiliți. De aceea, am început să lucrăm și la proiecte pentru drumuri naționale. Standardele sunt uniforme în întreaga țară, dar variază materialele folosite pentru marcaje, care influențează durabilitatea și vizibilitatea lor - acestea fiind criteriile principale. Începând cu 2022, realizăm lucrări pentru drumuri naționale, folosind plastic rece pentru trecerile de pietoni și benzile fonoabsorbante. Comparativ cu vopseaua, acest material este mult mai durabil și își păstrează proprietățile necesare pentru o perioadă mai lungă.

Cât timp ar trebui să reziste un marcaj rutier? Uneori pare că după o ploaie, de la treceri de pietoni sau linii continue nu mai rămâne nimic...

Durabilitatea unui marcaj depinde de materialul folosit și de intensitatea traficului pe respectivul drum. De exemplu, în cazul plasticului rece utilizat pe trecerile de pietoni de la intersecții, unde traficul este intens, acesta rezistă între 2-3 ani. Marcajele din plastic rece de pe sectoarele cu trafic mai redus pot dura chiar până la cinci ani. Vopseaua nu este la fel de rezistentă, dar este mai accesibilă ca preț. În medie, marcajele din vopsea necesită reînnoire de cel puțin două ori pe an, uneori chiar de trei ori. În zonele urbane cu trafic intens, acestea se pot șterge în doar 2-4 luni. Aceasta este o caracteristică normală pentru acest material, sarcina autorităților fiind aceea de a le reînnoi în mod regulat.

Unul dintre cele mai remarcabile proiecte ale dvs. a fost amenajarea aleii de la Ciocana. Ați avut și alte proiecte interesante sau neobișnuite?

Da, recent am realizat marcaje pe trei străzi noi din Chișinău - Tighina, 31 August și Alexandru cel Bun. Toate acestea au fost efectuate cu plastic rece, o soluție superioară vopselei din punct de vedere al durabilității. Marcajele de pe 31 August au devenit foarte cunoscute, acesta fiind unul dintre cele mai discutate și mediatizate proiecte recent, în special datorită benzii speciale pentru bicicliști. Chișinăul încă se adaptează la transportul alternativ, astfel fiecare nou proiect în această direcție generează reacții variate. Chiar dacă unele reacții sunt negative, sunt mândru că firma noastră contribuie la dezvoltarea infrastructurii pentru transportul alternativ și sper să avem tot mai multe astfel de proiecte.

Noile materiale pentru marcaje necesită echipamente moderne?

Echipamentele moderne sunt o necesitate constantă pentru noi. Personal, prefer să înlocuiesc echipamentele decât să le repar în caz de defecțiune majoră. Tehnologia evoluează constant, așa că nu are sens să investesc în repararea echipamentelor vechi. Particip regulat la expoziții de specialitate și sunt mereu atent la noile apariții, aducând în Moldova tehnologia necesară ori de câte ori este posibil.

Cele mai mari investiții ale noastre sunt în echipamentele noi și materiale. Începând din 2021, am dezvoltat o colaborare fructuoasă cu banca maib, în special pentru credite, iar prin maib am reușit și o restructurare financiară, ceea ce a reprezentat un impuls semnificativ pentru dezvoltarea afacerii.

Ce echipamente moderne folosiți?

În 2021, am achiziționat o nouă mașină de marcat americană, care permite monitorizarea procesului de aplicare a marcajelor. Aceasta îmbunătățește calitatea, uniformitatea și precizia marcajelor. La sfârșitul anului 2023, am achiziționat echipamente speciale pentru aplicarea plasticului rece, ideale și pentru lucrul pe autostrăzi. Primul proiect în care vom folosi această mașină va fi aplicarea marcajelor pe mai multe străzi din Cahul. Dacă anterior procesul de aplicare a plasticului rece era mai complicat și manual, cu noua tehnologie totul este automatizat, mai simplu și mai precis.

Odată cu noi proiecte și extinderea afacerii, a crescut și echipa?

Da, echipa noastră s-a dublat în ultimii ani, ajungând la 8 specialiști.

În ceea ce privește volumul de lucru, în 2020 am aplicat 19.000 de metri pătrați de marcaje, în 2021 - 27.000, în 2022 - 35.000, iar în 2023 - 45.000. O altă ramură importantă a activității noastre este producția de indicatoare rutiere, unde am înregistrat o creștere anuală de 100% în ultimii patru ani.

Svetlana Marcova
.
Для доступа ко всем материалам проекта необходимо войти в свой аккаунт
Login in Member zone
Забыли пароль?
У вас нет доступа?
Изменение пароля
Login in Member zone