ro
ru en
19 noiembrie 2021
Ileana Preda. "Suntem în plină vară imobiliară."

Ileana Preda. Agent imobiliar, Realtor. Keller Williams Top Agent.

#INTERVIU

Bună ziua, Ileana. Propun să începem interviul printr-o scurtă prezentare a activității dvs. profesionale. Cum v-ați prezenta publicului nostru?

Concis - sunt Ileana Preda și îndeplinesc visurile imobiliare ale clienților mei. Așa îmi place să mă prezint, căci, în domeniul imobiliar, relația de încredere între agent și client este esențială. De asemenea, sunt trainer - pregătesc agenți imobiliari care, la rândul lor, să creeze relații de încredere durabile cu clienții lor. Pe lângă toate astea, mai sunt implicată și în Asociația Profesională a Agenților Imobiliari din România (APAIR), atât pe partea de training, cât și pe partea de voluntariat.

Știu că APAIR pune mare accent pe educația imobiliară. Cum ați început și ce fel de traininguri organizați în cadrul Asociației?

M-am lansat în imobiliare în 2003, în SUA, iar după șase ani de practică am revenit acasă. La întoarcere eram deschisă în a-mi împărtăși experiența, nu pentru că le știam eu pe toate, ci pentru că piața americană este cea mai avansată din lume și se poate învăța mult de-acolo. Solicitările din partea colegilor au crescut până la un punct în care am început să organizez traininguri în mod sistematic. Vă mărturisesc că primesc o deosebită satisfacție dăruind și împărtășind din propria experiență cu ceilalți…

Ați putea face o paralelă între piața imobiliară americană și cea românească?

Să știți că există nu doar diferențe, dar și asemănări. Voi începe cu o diferență majoră: agenții imobiliari activează pe piața americană exclusiv în baza unei licențe imobiliare. Aceasta se obține în urma absolvirii unui curs și a unor teste la nivel de școală și stat. Licența îl împuternicește pe agent să activeze în domeniu și, totododată, îi reglementează activitatea. O încălcare gravă a legislației poate duce la pierderea licenței. Din păcate, în România și Republica Moldova, nu există asemenea exigențe legislative. La noi, oricine se poate trezi dimineața cu gândul că este agent imobiliar și așa va fi. Cred că impunerea unor mecanisme care să te recunoască ca profesionist și în baza cărora să poți fi tras la răspundere – va spori calitatea serviciilor prestate.

Cât despre asemănări, am observat că toți clienții au aceleași temeri, nevoi și emoții. Tranzacționarea imobiliară urmează același fir în orice colț al lumii.

Firea umană rămâne aceeași. Care sunt temerile și nevoile comune tuturor?

Mai întâi de toate, oamenilor le este frică să nu fie păcăliți. De aceea, agentul imobiliar trebuie să știe să clădească o relație de încredere. Încrederea nu se câștigă instant, ci se construiește în timp, asemeni unei case.

De asemenea, ați putea să ne informați și cu privire la tendințele de pe piața imobialiară din București și Ilfov?

Mă feresc să vehiculez statistici în lipsa unui eșantion reprezentativ. Multe dintre statistici nu sunt relevante. De aceea, prefer să răspund la întrebarea despre tendințe făcând apel la anotimpurile economice. Acestea sunt niște cicluri care se repetă în orice industrie și domeniu. Fiecare anotimp are o durată proprie, ce se poate întinde pe unul sau mai mulți ani.

Prin ce se caracterizează fiecare anotimp economic?

La fel ca în natură, în primăvara economică observăm o serie de semne de redresare: reapar locurile de muncă, piața se înviorează, creditarea este accesibilă și există programe de sprijin guvernamental. Ulterior, în vara economică, urmărim o creștere generală, inflația este timidă, dobânzile cresc, piețele prosperă, iar randamentele încetinesc ușor. În toamna economică creșterea economică încetinește, inflația crește, condițiile de creditare se înăspresc, marjele de profit scad vertiginos, iar inventarul devine mai abundent. Și într-un final, pe timp de iarnă economică - economia se contractă, rata șomajului crește, toate piețele pică, marjele de profit sunt foarte mici, iar dobânzile sunt cele mai reduse.

În ce anotimp economic se află piața imobiliară din România în momentul de față?

Astăzi suntem în plină vară imobiliară, activitatea este foarte intensă și culegem roadele. Ceea ce urmează să se întâmple este toamna și iarna economică . Nimeni nu știe când vor surveni acestea, dar cert este că toate se vor întâmpla în această ordine. O serie de evenimente și indicatori vor anunța apropierea toamnei economice.

Totodată, trebuie sa avem în vedere și nevoile cumpărătorilor. Unii iși pot permite să aștepte să facă investiții în toamna imobiliară, când dobânzile sunt cele mai mici. Pe de altă parte, în cazul unei familii tinere care așteaptă gemeni, nu contează dacă este plină vară imobiliară, căci au o nevoie urgentă să se mute.

Cu siguranță. Care este specificul pieței imobiliare românești, dacă ar fi să o prezentați în fața clienților și investitorilor străini?

Eu aș pleca de la nevoia specifică clientului, nu de la specificul general al pieței. Mă interesează obiectivul clientului meu și, pornind de la acesta, găsesc soluții. Ca să fac o paralelă cu SUA – am activat în Florida, care este un secondary market pentru case de vacanțe. 9 din 10 investitori din Florida investesc în case de vacanțe. Pe când, în România, nu există un asemenea profil al investitorului. Ceea ce am observat este că mulți oameni din Republica Moldova preferă să investească în imobilele din România din cauza unei mai mari stabilități politice. Totuși, totul depinde de obiectivele fiecărui investitor în parte: cel fel de investiție dorește? Ce return caută? Pe ce perioadă vrea să investească?

Cum ați consulta o familie din Rep. Moldova care se pregatește să se mute cu traiul în România?

Mai întâi de toate, aș discuta cu ei timp de o oră, pentru a le înțelege mai bine nevoile imobiliare. Ca să găsesc o soluție cât mai bună, le-aș adresa o serie de întrebări: Care este motivul pentru care se mută? Cum se îmbunătățește viața acelei familii odată ce se vor muta? Unde vor studia copii? Ce fel de activitate vor avea părinții? Ce fel de stil de viață își doresc? Bucureștiul poate părea prea zgomotos pentru cineva obișnuit cu lineștea din suburbie.

Dacă cineva îmi spune  că vrea să stea în afara orașului, într-o zonă liniștită și să ajungă în Centru în 5 minute…pai, ghici ce – nu există produs. Eu voi veni cu o prezentare în care vom detalia situația pieței și vom parcurge procesul de tranzacționare, ca să știe la ce să se aștepte. Într-o relație de parteneriat, fiecare are un rol bine definit. La final, persoana poate opta sau nu pentru o viitoare colaborare, căci clientul trebuie să vadă o plus valoare în ceea ce am discutat.

Ce categorie de clienți din Republica Moldova v-ar interesa?  

Cineva care se gândește la diversificarea portofoliului imobiliar sau la mutarea în Romania. De asemenea, proprietarii care dau locuințe în chirie în București și au nevoie de asistență în a le administra. Avem un sistem bine pus la punct de property management, preluat din Vest. Ne asumăm o serie de obligații care îi asigură proprietarului mai puține bătăi de cap: verificăm referințele chiriașului și ne asigurăm contractual și financiar că proprietatea și bunurile imobiliare sunt protejate.

Să încheiem interviul cu o întrebare mai personală: cum ați ajuns să munciți în Florida? E cale lungă din România până peste ocean…

Am lucrat pe un vas de croazieră, iar, după o serie de munci de imigrant, întâmplarea a făcut să merg la școala de agenți imobiliari. La 21 de ani ai impresia că lumea este a ta și totul este posibil.

Este o convingere pe care ar fi bine să o păstrăm cât mai mult :). Vă mulțumesc pentru discuție, Ileana. Numai bine!

#PARTENERUL RUBRICII LH47 ARCH

Istoricul companiei

Biroul de arhitectură LH47 a fost înființat în 2015 sub forma unei echipe de trei persoane care împărtășeau aceleași idei. Șase ani mai târziu, biroul s-a transformat într-o companie cu peste 20 de profesioniști. Biroul a pornit de la realizarea proiectelor în Republica Moldova, ajungând, treptat, pe piața internațională. În prezent, LH47 desfășoară proiecte în Moldova, Rusia, România, Georgia și Kazahstan.

Printre proiecte se numără și LOGISTIC CENTRE, din regiunea Moscovei. Acesta reprezintă o decizie de îmbunătățire a infrastructurii în regiunea noului complex rezidențial.

Mihaela Dima

.
Для доступа ко всем материалам проекта необходимо войти в свой аккаунт
Login in Member zone
Забыли пароль?
У вас нет доступа?
Изменение пароля
Login in Member zone