ro
ru en
28 februarie 2022
Nikola Dujmovic. Datorită încăpățânării și perseverenței am devenit un mic gigant IT

Un interviu cu Nikola Dujmovic, CEO și unul dintre fondatorii Span.

#INTERVIUL

Potențialul și evoluția adevărată se dezvăluie în timp. Nikola este unul dintre fondatorii Span și este CEO al acesteia de aproape 29 de ani. Cum era compania la bun început și când v-ați dat seama că se află pe drumul cel bun?

Am început cu mult entuziasm acum aproape 30 de ani, când eram doar câțiva dintre noi. Credeam în lucruri în care alții nu credeau - ceea ce s-a dovedit a fi o alegere corectă în timp. Pe vremea când a avea software achiziționat în mod legal nu însemna mare lucru pentru nimeni în Croația, deoarece țara se afla în plin război, noi am decis să vindem exact acest lucru. În toți acești ani, ne-am provocat în mod repetat destinul cu deciziile noastre de afaceri.

Nu ne-a fost teamă de provocări sau de riscuri, deoarece am crezut întotdeauna că acestea sunt parte integrantă a dezvoltării. Desigur, am luat unele decizii greșite, dar este important că cele bune au prevalat în cele din urmă. De fapt, am învățat tot timpul din propriile greșeli - urmându-ne intuiția. De-a lungul timpului, am oferit clienților noștri și servicii de mentenanță, am angajat experți IT cu diverse specializări și, încet-încet, ne-am impus pe piață. Suntem foarte mândri de angajații noștri, care au cunoștințe de specialitate competitive la nivel global și care ne permit să realizăm o muncă de cea mai bună calitate.

Span operează la nivel mondial. Oferim o mare varietate de servicii IT profesionale - de la proiectarea și dezvoltarea de sisteme informatice la scară largă până la furnizarea de asistență tehnică pentru utilizatorii întreprinderii și organizațiile corporative mari. Astăzi facem lucruri care sunt importante pentru clienții noștri - proiectăm sisteme IT și, metaforic vorbind, ne asigurăm că "ecosistemul" lor "funcționează". În ultimii aproximativ 30 de ani, am evoluat de la un integrator de sisteme IT croat la un grup care astăzi, împreună cu peste 40 de parteneri internaționali, colaborează cu peste 1.200 de clienți, printre care se numără corporații regionale și globale de top. Pot spune că deținem experiența unei creșteri persistente și treptate, bazată pe învățare, instruire, etică profesională și responsabilitate socială corporativă. Călătoria noastră este orice, mai puțin o poveste de succes peste noapte, iar tot ceea ce am realizat a avut drept rezultat prima IPO în domeniul IT din Croația. Așadar, pot spune că am reușit să creștem de la un mic magazin la bursa de valori.

Span a fost listată la Bursa de Valori din Zagreb - un obiectiv asupra căruia ați lucrat timp de aproape 30 de ani. Care au fost gândurile dvs. atunci când acest obiectiv a fost atins și, cel mai important, ce planuri de viitor ați stabilit pentru dvs. și pentru Span?

Listarea la Bursa de Valori din Zagreb, anul trecut, a fost încurajată de dorința noastră de a oferi Span o creștere organică pe piețele existente, dar și de a permite o expansiune continuă mai rapidă pe piețele externe. Pot spune că am atins toate obiectivele stabilite. Cererea pentru acțiunile noastre a depășit semnificativ oferta, iar cu peste o mie de noi acționari Span - inclusiv investitori instituționali, mulți investitori mici și angajații noștri - am obținut o structură echilibrată a acționariatului cu care Span intră într-o nouă etapă de dezvoltare. Întăriți de noii acționari și de încrederea lor, avem un plus de "vânt în pânzele noastre". Viitorul este, fără îndoială, digital, iar noi vom continua să creăm soluții IT excepționale și să înfruntăm toate provocările cu care se confruntă clienții noștri.

Moldova este cea de-a 9-a țară în care Span a deschis un birou. Printre aceste 9 țări se numără opțiuni incontestabile. Dorința de a fi reprezentat în SUA, Germania sau Slovenia este lesne de înțeles. Dar de ce au fost alese Ucraina și Azerbaidjan și după ce criterii s-a decis ca Moldova să fie cea de-a 9-a țară vizată pentru extindere?

Moldova este o țară în care sectorul TIC reprezintă peste 10 % din PIB și are unul dintre cele mai promițătoare sectoare economice. Această piață poate stimula, de asemenea, un grad ridicat de digitalizare, astfel încât acest mediu, menit să stimuleze activitatea economică și investițiile, oferă oportunități semnificative atunci când vine vorba de oferirea de servicii și soluții unice în domeniul tehnologiilor cloud și de securitate.

Prin deschiderea unui alt birou internațional în Moldova, am confirmat încă o dată orientarea strategică a Span către piețele din Europa de Est și Asia Centrală. În calitate de furnizor de soluții cu licență Microsoft de lungă durată, avem cunoștințele și experiența pe care dorim să le oferim noilor piețe. În același timp, prezența noastră locală este extrem de importantă, pentru că noi credem că angajații care cunosc piața, cultura și limba sunt esențiali în obținerea succesului.

Povestea afacerii noastre în Azerbaidjan a început în 2016, iar cel mai puternic impact pe care l-am avut până acum este în domeniul securității cibernetice, al gestionării activelor software, al analizei datelor, al tehnologiei cloud și al asistenței.

Span investește foarte mult efort în oameni și în competențele acestora. Cunoștințele sunt ceea ce aduceți pe piața noastră. Aveți deja planuri cu privire la modul în care Span va instrui echipa din Moldova și ce practici veți implementa acolo?

Dintre cei 550 de angajați ai Span Group, peste 300 sunt profesioniști certificați, care dedică anual peste 100 de ore pentru formare și dezvoltare și dețin, în medie, patru certificate. Angajații noștri sunt foarte motivați, în primul rând pentru că le oferim posibilitatea de a învăța și de a dobândi noi cunoștințe. Acest lucru ne face foarte fericiți și ne motivează să investim în educația și formarea lor continuă. În calitate de partener tehnologic al Microsoft, Span deține 16 certificate de aur și două de argint din cele 18 certificate tehnologice existente.

În plus, deținem 9 specializări avansate Microsoft care validează capacitatea Span de a furniza servicii specializate și suport în conformitate cu cele mai înalte standarde tehnice Microsoft. Span este singura companie din regiune care a dobândit această apreciată calificare. Angajații noștri sunt cei care merită cea mai mare apreciere, întrucât și-au perfecționat în permanență competențele și au contribuit la poziționarea Span ca expert de top în tehnologii Microsoft și ca partener regional de top al Microsoft.

Conform planurilor noastre, vom utiliza toate resursele existente și disponibile ale sediului central Span și ale filialelor din alte țări, cele mai bune cazuri și scenarii de tip "lead-by-example" pentru a instrui echipa locală din Moldova, astfel încât să se ridice la înălțimea așteptărilor atât din punct de vedere tehnologic, cât și din punct de vedere al culturii interne.

Ce veți considera a fi un succes pentru biroul Span din Moldova la sfârșitul anului 2022?

Principalul indicator de succes va fi fericirea și satisfacția clienților față de serviciile noastre și numărul de proiecte livrate clienților din Moldova. Cunoștințele și experiența echipei din Moldova, împreună cu sprijinul oferit de birourile noastre din Ucraina și Zagreb, ne vor ajuta să valorificăm potențialul pieței moldovenești și să ne extindem în continuare activitatea în regiunea Europei de Est.

Span și Microsoft au o relație foarte apropiată, dar de ce este Span un lider în furnizarea de servicii de securitate, cloud și licențiere? Și în ce mod veți aduce un plus de valoare pe piața IT din Moldova?

Span este cel mai mare expert în tehnologiile Microsoft și unul dintre principalii săi parteneri regionali. O mare parte din merite le revin angajaților noștri, care și-au actualizat continuu competențele și au contribuit la o astfel de poziționare.

Tehnologia cloud face ca orice altă tehnologie să fie mai ușor de utilizat, mai rapidă și mai accesibilă din punctul de vedere al utilizatorului, iar acest fapt va fi un factor cheie pe măsură ce tot mai multe servicii vor fi migrate pe platforme cloud. În perioada următoare, cloud-ul va rămâne o prioritate pentru toate organizațiile care se străduiesc să asigure continuitatea afacerii, eficiența costurilor și o mai mare scalabilitate viitoare. Aici, la Span, am lucrat cu clienți mari la proiecte cloud de anvergură, urmând anumite cadre și practici. Pe lângă cele 8 competențe Microsoft în domeniul cloud și numeroase specializări avansate, Span a obținut statutul Cloud Adoption Framework, ceea ce înseamnă că utilizatorii serviciilor noastre au primit confirmarea că proiectele cloud și metodologia folosită pentru crearea lor au fost testate și aprobate de Microsoft.

Digitalizarea a crescut, în consecință, frecvența atacurilor cibernetice, motiv pentru care companiile trebuie să acorde o atenție sporită securității sistemelor lor informatice. Span s-a poziționat pe acest segment ca un partener de încredere care le permite clienților să se concentreze pe activitățile lor principale, știind că firma lor este protejată de eventuale amenințări cibernetice. Pe lângă competențele de securitate Microsoft, avem și 3 specializări avansate în domeniul securității: Identity and Access Management, Information Protection and Governance și Threat Protection.

Cum vedeți viitorul Span? Ați stabilit un obiectiv specific pentru companie în viitor?

În anii următori, intenționăm să realizăm o creștere organică pe piețele existente și să ne extindem în continuare pe piețele internaționale. Suntem încrezători că cloud-ul și securitatea vor continua să fie subiecte importante, așa că vom continua să ne dezvoltăm activitatea în această direcție. Vom rămâne un sinonim pentru expertiză, dedicare și calitate în crearea celor mai bune soluții IT pentru clienții noștri.

Care este secretul dvs., în calitate de lider care a asigurat o creștere constantă a companiei sale timp de 25 de ani?

Companiile au trei destine posibile - pot dispărea, pot fi vândute sau poți încerca să le pui pe picioare pentru a deveni independente. Dorința noastră a fost să punem Span pe propriile picioare, astfel încât să nu depindă de mine sau de actuala conducere - să fie o companie care să supraviețuiască fondatorilor săi. Eram doar un cuplu de entuziaști IT când am început "un mic magazin de software în Zagreb" în anii '90, iar datorită încăpățânării, perseverenței și prin depășirea dificultăților am devenit un "mic gigant IT" cu un impact mult mai mare decât am îndrăznit vreodată să visăm.

Contactați-ne pentru mai multe informații la: info@span.eu

Pavel Zingan

.
Для доступа ко всем материалам проекта необходимо войти в свой аккаунт
Login in Member zone
Забыли пароль?
У вас нет доступа?
Изменение пароля
Login in Member zone