Zingan Business Club. Interviul cu Oleg Ștefaniuc, CEO și co-fondator EV Point, și Natalia Stati, co-fondator EV Point.
EV Point este o rețea internațională de stații de încărcare pentru vehicule electrice, cu prezență în Republica Moldova și România. Compania a fost înființată în noiembrie 2018 și, în 2021, i s-a asociat compania parteneră EV POINT PARKING SYSTEMS, specializată în automatizarea sistemelor de parcare.
Până în iunie 2023, rețeaua EV Point a ajuns să includă peste 100 de stații de încărcare în Moldova și România. Un sfert din acestea sunt stații de încărcare rapidă, jumătate având o capacitate de 120 sau 150 kW.
Compania dispune de un centru de apel propriu care operează 24/7 și gestionează mai multe parcări în Chișinău.
Oleg, Natalia, bună ziua. Nu este prima noastră întâlnire, dar pentru Zingan Business Club aș vrea să avem un interviu care nu este doar despre ultimele noutăți, ci mai mult despre potențialului vostru actual și planurile pe viitor. În timp, percepția asupra istoriei companiei se schimbă, deci prima întrebare este legată de istoria EV Point.
Oleg Ștefaniuc: Istoria este scrisă de oameni. Prezentarea PDF de 4 slide-uri a directorului nostru tehnic, Vadim Coțofană, pe care o am conservat cu atenție, a semnat startul istoriei EV Point. Desigur, ideile despre autovehiculele electrice și afacerile legate de acestea existau anterior, dar această prezentare a marcat punctul nostru de pornire. Conform prognozelor noastre, aveam nevoie doar de 17 stații pentru a deveni lideri în industrie.
Dar, dacă îmi aduc aminte bine, nu ați început cu 17 stații, nu-i așa?
Oleg Ștefaniuc: Ne-am angajat în această afacere cu primele două stații importate din Spania, pe care le-am dat partenerului nostru IT pentru a înțelege cum funcționează la un nivel mai profund. Apoi, a urmat o perioadă de creștere lentă, dar sigură, până când am decis să mizăm totul. Am participat la o licitație UNDP pentru un grant de 36.000 de dolari, destinat pentru 5-6 stații de încărcare mici. Toți competitorii au cerut 5-6, maxim 7 stații. Noi, cred, am cerut 50 (!).
Ce propunere îndrăzneață!
Oleg Ștefaniuc: De fapt, nu a fost atât de riscant cum ar părea. Deja înțelegeam piața și vedeam potențialul ei. Era evident că o rețea lider în Moldova ar trebui să aibă zeci de stații. Bineînțeles, grantul nu a rezolvat toate problemele financiare, dar ne-am gândit: "De ce să nu-l obținem?". În jurul acelei perioade, am început să discutăm cu Natalia despre afacerea noastră. Deși ne cunoșteam de mult timp, era prima dată când vorbeam despre un proiect de această magnitudine.
Ținând cont de experiența Nataliei în domeniul restaurantelor, am fost foarte surprins să aud de colaborarea voastră.
Natalia Stati: Această decizie nu a fost luată la întâmplare. Pentru mine, afacerea noastră este strâns legată de poziția mea în viață și de responsabilitatea personală. Atunci când văd imaginile cu oceanele poluate, cu țestoasele uriașe care se îneacă în deșeurile de plastic, iar apoi mă aflu în munți și mă bucur de aerul curat, îmi dau seama că am ales această afacere nu doar pentru potențialul de profit. Cred cu tărie că achiziționarea unui autovehicul electric și încărcarea acestuia în rețeaua electrică, nu cu benzină sau motorină, nu ar trebui să fie determinată doar de motive economice, pentru că este mai ieftin. Este o datorie pe care o avem față de planetă, față de generațiile viitoare. Filozofia pe care EV Point o promovează în lume este unul dintre motivele importante pentru care am decis să mă alătur companiei.
De acum înainte va fi mai ușor, deoarece vă voi întreba pe amândoi.
Moldova nu este cea mai bogată țară din Europa. Cu toate acestea, EV Point a stabilit imediat un nivel înalt pentru echipamentele alese. Dacă nu mă înșel, lucrați cu CIRCONTROL, un lider recunoscut în producția de stații de încărcare, încă de la început?
Mulți dintre cei din jurul nostru ne întrebau de ce nu alegem echipamente mai ieftine, deoarece pentru Moldova, o țară mai puțin avantajată, ar fi fost suficiente stații cu o capacitate de 20 kW ale producătorilor asiatici. Dar am optat pentru o altă strategie și am decis să instalăm inițial stații care să rămână relevante chiar și după mulți ani. Timpul trece repede, instalarea de stații ieftine și subdimensionate ar fi implicat nevoia de a le înlocui în câțiva ani. În schimb, cu abordarea noastră, viteza de încărcare va fi încă satisfăcătoare pentru client chiar și după zece ani.
Pe ce capacitate a echipamentelor vă concentrați acum?
Ultimul "hub" de stații de încărcare pe care l-am instalat pentru partenerul nostru de pe strada Mihai Viteazul include cinci stații de 150 kW fiecare într-o singură locație. Trei sunt din Spania, continuăm să colaborăm cu CIRCONTROL, și două sunt din China. Dacă excludem hub-urile de încărcare Tesla, credem că nu există o altă locație "saturată energetic" în raza celor mai apropiate 3000 km.
Ați început să importați echipamente din China. De ce?
Importul de echipamente din China este o necesitate obiectivă. Observăm că, atât în Moldova, cât și la nivel mondial, numărul de vehicule electrice produse în China este în creștere. Acestea au un port de încărcare specific, iar noi nu vrem să folosim adaptoare în rețeaua noastră, conform recomandărilor producătorilor de stații. Am petrecut aproape jumătate de an în căutarea unui producător de încredere din China și am efectuat numeroase teste. Am evaluat nu doar calitatea echipamentului, ci și aspecte precum promptitudinea serviciului clienți la solicitările noastre. Prin urmare, planificăm să creștem și importurile de stații de încărcare din China.
Ați instalat peste 100 de stații de încărcare în rețeaua voastră, ceea ce implică un nivel semnificativ de finanțare. Cum ați structurat programul de investiții? V-ați bazat pe granturi sau pe împrumuturi?
Am primit două granturi, cel de-al doilea fiind puțin mai mare decât primul de 36.000 de dolari. Cu toate acestea, strategia noastră de investiții nu se bazează exclusiv pe granturi. De exemplu, am lansat programe de parteneriat în Moldova. Am constituit deja un grup de parteneri care investesc în stații de încărcare. În cadrul rețelei noastre "globale", există "micro-rețele" de stații de încărcare în care partenerii noștri au investit. Investitorii achiziționează stația, iar noi obținem un procent convenit pentru administrare.
Acesta pare a fi un nou instrument de investiții pentru Moldova.
De fapt, este un instrument de investiții nu doar pentru Moldova, ci și pentru România și alte țări în care ne dorim să ne extindem. Randamentul investițiilor în stațiile de încărcare este semnificativ mai mare comparativ cu investițiile imobiliare. Mai mult decât atât, nivelul de securitate a investițiilor este chiar mai mare - trecerea la vehiculele electrice este o politică globală, nu doar a Uniunii Europene.
Desigur, ascultam pe drum spre dumneavoastră despre planurile Volvo de a produce exclusiv vehicule electrice până în 2030. Dar să ne întoarcem la România. Când ați început să vă extindeți pe piața românească?
Am intrat pe piața românească în septembrie 2022. Atunci am instalat prima dintre cele cinci stații actuale. Am încheiat un acord cu dealerul oficial BMW din România și am început să amplasăm stațiile noastre în toate locațiile sale, sub brandul EV Point. Suntem geografic asociati cu BMW, dar orice mașină poate folosi stațiile noastre de încărcare.
Care sunt planurile pentru perioada 2023-2024 în România ?
Ne propunem să instalăm minim 100 de stații de încărcare. Suntem în discuții cu mulți potențiali parteneri, inclusiv cu rețele de centre comerciale și dezvoltatori imobiliari. În afara României, suntem în negocieri cu mai multe țări europene. De asemenea, ne orientăm spre un domeniu de afaceri strâns legat de stațiile de încărcare: automatizarea parcărilor, construcția, administrarea și integrarea acestora cu stațiile de încărcare.
Ați început deja activitatea în Chișinău?
Da, în decembrie anul trecut, am finalizat o perioadă lungă de negocieri cu Inspecția Fiscală. Cu modificarea reglementărilor pentru imprimantele fiscale "cloud", am demarat rapid trei proiecte de parcare: unul pe Calea Ieșilor la Fourchette, unul în centru pe 31 August, iar al treilea la Râșcani, pe care îl gestionăm noi.
Am observat că pe bonul de parcare din fața Kaufland scrie „EV Point”. Este aceasta una dintre parcările voastre?
Da, aceasta este doar una dintre parcările pe care le vom instala în oraș. În prezent, alte opt sunt în faza de planificare.
Toate parcările pe care le administrați au, bineînțeles, stații de încărcare pentru vehicule electrice, nu-i așa?
Exact, și chiar mai mult decât atât. Dacă încărcați mașina, timpul de încărcare este scăzut din durata de parcare. Plata pentru încărcare și parcare se efectuează din același portofel electronic, prin intermediul aplicației noastre "EV Point Be charged". Cu toate acestea, proprietarii de vehicule convenționale cu motoare pe combustie pot descărca o aplicație specială pentru parcările noastre - "EV Point Parking" și pot plăti pentru parcare în oricare dintre parcările noastre, existente sau viitoare.
În Moldova se discută despre o directivă, similară cu cele din Uniunea Europeană, care stipulează ca orice parcare, indiferent de locație și administrare, să ofere posibilitatea de încărcare pentru cel puțin 5% dintre autovehicule. Prin urmare, orice dezvoltator imobiliar va trebui să ia în considerare acest aspect.
Presupun că, într-o zi, când veți povesti despre istoria EV Point, veți spune des: "Am fost la locul potrivit în momentul potrivit..."
Considerăm deja că EV Point a devenit o companie internațională. Extinderea noastră nu se limitează doar la România. În prezent, suntem în discuții cu partenerii noștri bulgari pentru a instala stațiile noastre în principalele orașe din Bulgaria. În plus, oferim deja clienților din Moldova și România un serviciu unic: în România, la stațiile noastre de încărcare puteți plăti cu lei moldovenești și invers, în Moldova, un client român poate plăti pentru încărcare cu "portofelul românesc". Scopul nostru este de a face călătoriile lungi cu mașini electrice cât mai confortabile. Dorim să eliminăm preocupările despre unde și cum veți încărca mașina înainte de a porni la drum.
Pot investi din Moldova ca partener în rețeaua voastră internațională?
Desigur. Suntem deschiși la colaborări în domeniul investițiilor.
Consider că este momentul să organizăm o conferință pentru Zingan Business Club despre instrumentele alternative de investiții. Sunt entuziasmat să vă prezint noutățile din 2023 și cred că veți oferi suficiente oportunități.