Interviul cu Tudor Plăcintă, proprietarul Agenției Boomerang.
Salut Tudor. Mi-am reîmprospătat memoria cu interviul nostru de acum trei ani. Ai avut o descriere interesantă într-un forum pe atunci: „Specialist Google Ads & Analytics, cu 6 ani de experiență, peste 350 de clienți deserviți, un buget administrat de peste un milion și jumătate de euro (!) în publicitate, fondator și trainer la Școala Google Adwords cu 350 de absolvenți”. Ce s-a schimbat în acești trei ani?
Mi-am completat experiența cu încă trei ani. Și nu în ultimul rând, mi-am aprofundat învățarea. Dinamica muncii cu Google Ads nu îți permite să te relaxezi niciodată. Algoritmii de căutare și promovare se schimbă, apar instrumente noi. Nu poți avansa prea mult bazându-te doar pe cunoștințele vechi. E necesară o practică constantă, îmbinată cu studiul.
Aceasta era prezentarea ta într-un forum unde erau promovate competențele tale ca speaker. Cum ți-ai face autoportretul astăzi?
Sunt un specialist în Google Ads, contribui la promovarea companiilor pe motoarele de căutare pentru a atrage noi clienți online. Recent, am început să ofer asistență freelancerilor și altor organizații pentru a-și consolida competențele în Google, precum și mentorat în Analytics și e-commerce. Însă, nu doresc să mă opresc la acest nivel. Îmi propun să îmi dezvolt continuu abilitățile și competențele.
Cum ai prezenta compania ta, Boomerang?
Google ne-a oferit deja o evaluare. Boomerang se mândrește cu statutul de partener premium. Pe piață există aproximativ treizeci de companii care oferă servicii similare cu ale noastre, însă doar două dețin statutul de partener premium.
Aveți o echipă mare acum?
Suntem paisprezece membri. În departamentul Google Ads avem șapte specialiști, inclusiv conducătorul departamentului și managerul responsabil de auditul intern. Ei lucrează și cu clienții, dar rolul lor principal este coordonarea muncii și controlul calității. Avem un al doilea departament dedicat promovării în rețelele sociale. De asemenea, avem un designer care lucrează independent și un departament de evenimente, care mă sprijină în organizarea cursurilor online și offline.
Apropo, cum preferi să predai cursurile?
Uneori, mutarea către mediul online este inevitabilă, cum ar fi atunci când trebuie să predau un curs pentru participanți din România și Republica Moldova. Totuși, prefer contactul direct cu publicul. Interacțiunea în timp real, curiozitatea și elementul interactiv al predării offline creează un mediu de învățare mai eficient. În plus, aceasta îmi oferă un nivel unic de energie. În momentul în care îi energizez pe participanți, mă energizez și pe mine însumi.
De cât timp operează Boomerang pe piața moldovenească?
Am început parteneriatul cu Google în 2014.
Deci, nouă ani pe piață? Sunteți la un pas de a celebra o decadă de existență. Este o realizare semnificativă... Ne poți oferi o perspectivă asupra dinamicii pieței actuale? Este o "piață a cumpărătorilor", unde comenzile sunt rare și toți concurează pentru atenția clientului? Sau este opusul, unde cererea pentru serviciile dvs. depășește oferta?
În prezent, clienții "concurează" pentru noi, în special pentru agențiile care și-au demonstrat competența și continuă să o facă. Desigur, există jucători importanți în domeniu, precum companiile de telecomunicații, unde nu am ezita să participăm la o licitație.
Cine dintre liderii de pe piață sunt clienții dvs.?
Colaborăm, practic, cu toate sectoarele economiei. Și în fiecare sector, unul dintre lideri, cum ar fi Medpark sau Volta, colaborează cu noi. Uneori, așa cum este cazul cu Zbor.md, volumul de afaceri al unui client crește atât de mult încât începe să se promoveze în-house, dar asta nu exclude consultarea sau revenirea clientului în viitor. În lumea modernă, totul necesită specializare și, din punctul meu de vedere, este mai eficient pentru orice companie să se concentreze pe competențele de bază și să delege sarcinile secundare către profesioniști în outsourcing.
Vă desfășurați activitatea exclusiv pe piața moldovenească? Sau aveți o expertiză mai largă?
În perioada pandemiei, ne-am axat pe diversificare și pe deschiderea către piața internațională. În prezent, mai mult de o treime din clienții noștri sunt din străinătate. Acum un an am înființat o companie în România. Cu toate acestea, având în vedere nivelul nostru de pregătire, putem lucra pe orice piață. Cel puțin pe piețele unde cunoaștem limbile de comunicare și de publicitate.
Așadar, pe lângă Moldova și România, unde activați?
În Statele Unite, Marea Britanie și Irlanda, unde limba vorbită este engleza, și în Italia, de când am avut o colegă în biroul nostru cu o cunoaștere perfectă a limbii italiene. Limba și semantica au o importanță deosebită atunci când vine vorba de lucrul cu Google.
Folosiți Google sau rețelele sociale pentru promovarea proprie?
Poți să zâmbești dar, în realitate, nu... În trecut, clienții veneau în mare parte pe bază de recomandări, și erau suficienți. Acum, de când am devenit mai activi pe Facebook, uneori atragem clienți de acolo. Dar, în prezent, sunt mai interesat să ofer calitate maximă tuturor clienților care sunt deja în portofoliul nostru, deci creșterea cantitativă nu este o prioritate.
Apropo, când ai început să te ocupi de Google?
Am început să înțeleg tehnologiile Google în 2012. În 2013, am demarat primele experimente și am lansat primele campanii de testare. Cu toate acestea, deși sunt implicat în Google de peste un deceniu, sunt conștient că în acest domeniu nu te poți opri niciodată din învățare.
Vorbind despre ceva nou! Ca partener Google, primești întotdeauna informații direct de la sursă. Cum reacționează Google la amenințările și oportunitățile din partea inteligenței artificiale?
În ceea ce privește oportunitățile, la sfârșitul lunii mai s-a desfășurat o conferință axată pe aceste subiecte. Tendința este ca partenerii Google să poată crea publicitate în conturile lor fie pe cont propriu, fie cu ajutorul inteligenței artificiale. Astfel, se poate seta o sarcină într-o formă descriptivă, iar sistemul va genera automat textul, anunțurile și imaginile. Simplu spus, tu comanzi - Google execută.
Aceasta este partea referitoare la oportunități. Dar care sunt amenințările? Inteligența artificială poate schimba radical modul în care funcționează algoritmul de căutare pe internet, pentru că utilizatorii nu mai caută link-uri, ci rezultatul final.
Sunt ferm convins că Google lucrează deja la acest aspect. Motorul de căutare a fost construit pe parcursul multor decenii, și inerția utilizatorilor este foarte mare, deci sunt sigur că Google dispune de timp pentru a se adapta la aceste noi provocări, mai ales având în vedere potențialul imens al companiei.
În final, înseamnă asta învățarea unor abilități noi?
Din acest motiv, încep să mă concentrez mai mult pe mentorat și cursuri de formare în munca mea. Când fac mentorat, este o plăcere deosebită să urmăresc evoluția unei persoane care începe ca un novice și ajunge să aibă un venit personal de 2-3 mii de euro.
Ai creat deja un curs de bază?
În trecut, instruirea era oferită "la cerere". Însă acum intenționez să creez un sistem de cursuri mai structurat și mai avansat, mai ales dat fiind faptul că inteligența artificială a modificat și va continua să modifice algoritmul de muncă. Pe lângă cursuri, îmi doresc să creez o comunitate mare și activă, care să faciliteze implicarea continuă a noilor membri și dezvoltarea organică a specialiștilor. În fiecare lună mi se solicită să recomand specialiști, dar nu am pe cine să propun.
În ceea ce privește raportul "agenție - cursuri", care va fi în centrul atenției tale?
Cred că prioritatea mea va fi să dezvolt cursurile. Acesta este un domeniu nou pentru mine și mă atrage enorm, atât energetic cât și emoțional. Mă bucură să văd cum participanții la cursurile mele își dezvoltă competențele profesionale și obțin succese mai mari în carieră și în viață.