ro
ru en
10 noiembrie 2022
Omid Ghannadi: Nu poți deveni un profesionist, dacă practici design doar 8 h pe zi

Un interviu cu Omid Ghannadi, arhitect, co-founder I.O.G. Arhitectura, Inside Academy & Design Stories podcast. Partenerul interviului - Art Granit România.

#INTERVIU

Bună, Omid. Astăzi, când avem acest interviu, suntem la o zi de la lansarea podcastului Design Stories - primul podcast din România despre design. Te felicit cu ocazia acestui eveniment și vreau să ne oprim la termenul “democratizare” lăsat în descrierea podcastului. Ce presupune democratizarea designului?

Timp de mulți ani, designul a fost un fenomen necunoscut în România. Existau două abordări ale acestuia: unii considerau că designul este un domeniu care nu merită investiția lor și, ca un mecanism de apărare, puteai să-i auzi spunând  -“Dom’le, oricine poate face design”, pentru alții, designul era ceva mult prea complex și dificil de a fi înțeles. De atunci lucrurile au evoluat, iar democratizarea designului a facilitat accesibilitatea lui și l-a adus mai aproape de oameni.

Diferența dintre un om din domeniul arhitecturii și un om cu o altă profesie este că cel dintâi va fi curios și atent la lucrurile care îl înconjoară și nu va putea trece indiferent pe lângă un scaun sau pe lângă o clădire.

Fenomenul acesta se poate schimba, chiar și în rândul oamenilor care nu profesează în domeniu, dar care au interes pentru arhitectură și design. Prin intermediul podcastului Design Stories și al poveștilor de succes cu diverși arhitecți și profesioniști din domeniu, încercăm să arătăm urmăritorilor direcția prin care să învețe să identifice valorile lucrurilor care îi înconjoară.

Mi-a plăcut mult ideea designul se trăiește. Cum trăiești tu designul?

În design se trăiește. Există anumite meserii în care nu poți delimita viața profesională de cea personală și designul este unul dintre ele. Dacă dorești să ai succes profesional, viața ta ar trebui să se învârte în jurul designului 24/7. Nu poți deveni un profesionist, dacă practici design opt ore pe zi. Trebuie să îl trăiești pe deplin, zi de zi. De dimineața, imediat ce te-ai trezit, utilizezi periuța de dinți al cărei design a fost făcută de cineva. Te îmbraci în haine create de un designer,  circuli pe strada gândită de un urbanist, urci în autobuzul, care este rezultatul unui  design de produs și tot așa. Putem merge și mai sus, natura, în sine, este o creație de design.

Omid, înțeleg că arhitectura ocupă un loc important în viața ta. La o căutare în  Google despre tine, am fost surprinsă să descopăr o serie de roluri pe care le ai: arhitect și designer de interior I.O.G.Arhitectura, arhitect în proiectul TV “Visuri la cheie”,  co-fondator și mentor Inside Academy, co-fondator și designer cafeneaua Mugshot, antreprenor, tată, filantrop. Pentru publicul din Republica Moldova, care abia te descoperă, cum te-ai descrie în două fraze?

Aș spune că  sunt un om lipsit de încredere de sine și acesta este motivul pentru care fac atât de multe lucruri. Crede-mă,  dacă aveam mai multă încredere de sine, mă opream la unul dintre cele enumerate mai sus și nu mai căutam să fac altceva.

Deși cele mai populare rezultate despre tine descriu proiectele de caritate în care ești implicat, profesia ta de bază este arhitect și designer de interior. Portofoliul tău conține o diversitate de proiecte - de la case, cafenele, până la retail design. Ce proiecte te reprezintă cel mai bine și ce stiluri de design îți sunt mai apropiate?

Cele mai populare rezultate despre mine țin de activitatea caritabilă, întrucât despre profesia de designer vorbesc foarte puțin în public. În design sunt cel mai perfecționist, pentru că țin mult la această activitate. Din acest motiv, am impresia că proiectele mele nu sunt suficient de bune pentru a vorbi despre ele în public. Atunci când mă simțeam străin, atât în țara mea (n.r. Omid s-a născut și a crescut în Iran), cât și în România, am avut perioade în care aveam foarte puțină încredere în mine și dificultăți mari în exprimare. Designul a umplut aceste goluri și mi-a oferit încrederea de sine, când aveam cea mai mare nevoie.

Și totuși, dacă ar fi să participi la o expoziție internațională, care ar fi lucrarea de pe coperta albumului tău?

Vorbind de proiectele mele mai vechi,  îmi sunt foarte dragi 2 farmacii Helpnet cu design vintage, atipic pentru România, de care m-am ocupat în 2013 - farmacia Helpnet din Dorobanți și cea din mall Promenada. Acestea erau singurele 2 farmacii în ale cărui spațiu descopereai un decor foarte interesant și te puteai deconecta de povestea medicamentelor și a bolilor. Pentru mine, mesajul contează mai mult decât aspectul estetic, așadar ce făcea aceste proiecte speciale, este că pentru prima dată, nu intrai într-o farmacie simțindu-te bolnav.

Un alt proiect cu care am o legătura specială este cafeneaua Mugshot. Procesul de lucru nu a fost unul clasic și a fost generat de necesități și resurse materiale pe care le aveam la dispoziție. Cafeneau Mugshot este unul dintre proiectele ale cărui design mă reprezintă.

Proiectul cu farmaciile ilustrează perfect ideea ta că un designer bun trebuie să știe și scenografie. Ce alte calități consideri importante în profesia dată?

Mereu afirm că pentru a putea activa în acest domeniu, este nevoie să ai aptitudini de psiholog. Este important să înțelegi de ce are nevoie clientul și să conștientizezi că designul de interior este mai mult decât o amenajare. Nu vreau să jignesc pe nimeni, dar avem profesioniști pe piață care nu fac design de interior, dar fac amenajări interioare, care nu înseamnă altceva decât alegerea unei canapele, a unui fotoliu sau a unei draperii.

Designul de interior trebuie să îți ofere o stare memorabilă. Acea  senzație unică în care, dacă coincidența face să o simți altundeva, să-ți amintească cu exactitate de locul unde ai întâlnit confortul și unicitatea acelui loc. Așa cum un cântec îți poate  marca un anumit moment din viață și odată ce îl vei auzi, te va duce cu gândul în acel moment trecut, același lucru este necesar să se întâmple și în design. Designul de interior, prin perspectiva lui artistică, trebuie să trezească o emoție unică în tine. Nu orice amenajare poate face asta.

Vorbind despre lucruri importante în arhitectură, cât de mult ții cont de tendințe în proiectele tale?

Stilurile și tendințele, din punctul meu de vedere, sunt instrumente prin intermediul cărora designerii au ocazia să puncteze în proiectele de design de interior plăcerile și lucrurile cu care oamenii se simt confortabil în perioada respectivă .  Stilul era o noțiune mult mai bine definită, însă odată cu evoluția internetului, stilurile în designul de interior nu mai au hotare bine delimitate. Fiecare poate veni cu aportul său la un anumit stil și nu mai consider necesar să respecți cu strictețe anumite  tendințe.

Partenerul acestui interviu, Art Granit, se interesează care este poziția ta în legătură cu sustenabilitatea materialelor.  Este acesta un criteriu important în definirea unui concept de design interior?

Sustenabilitatea materialelor este un must pentru lumea în care trăim. Ar fi un alint să spun că exclusiv din punctul meu de vedere sustenabilitatea este o direcție importantă. Nu! Mai devreme sau mai târziu vom trăi o dictatură ecologică la nivel global, iar sustenabilitatea nu mai este o plăcere sau un moft. În acest sens, risipa este un moft, dar sustenabilitatea și eficientizarea sunt o necesitate absolută în lumea în care trăim.

Dacă ar fi să îți faci un tatuaj cu o clădire, care ar fi aceea?

Clădirea mea preferată este una nepopulară. Este o clădire veche din centrul Bucureștiului, într-un capăt de perspectivă, ce amintește de un personaj din filmele Harry Potter. Acel personaj care întotdeauna dorește să îți povestească ceva, însă în fața căruia nu se oprește nimeni să-i asculte povestea. Intenționat, nu mă documentez să aflu denumirea străzii pe care se află, fiindcă îmi place mai mult să simt lucrurile. Când cineva mă întreabă despre clădirea mea preferată, merg cu feelingul acolo, nu cu informația. Este important ca o clădire sau un design să marcheze ceva special în tine  la nivel de emoții.

În unul din interviurile tale, ai afirmat că arhitectura este un domeniu în care înveți toată viața. Ce continuă să învețe Omid Ghannadi?

Meserie.

Pe final de interviu am o curiozitate personală. Ce știi despre Republica Moldova și dacă ai încercat vreun vin care ți-a plăcut?

Da, uite vinul Lupi este primul vin roșu care mi-a plăcut vreodată. Nu am fost consumator de vin roșu până am descoperit Lupi. Cât despre țară, Republica Moldova este o destinație care îmi trezește un sentiment de autenticitate și unde îmi doresc de foarte mult timp să ajung.

Art Granit România

Număr de telefon +40 318 283 400

artgranit.ro

www.facebook.com/artgranitromania

www.instagram.com/artgranit.ro

Adresă: București​, sector 2, Șoseaua Fabrica de Glucoză, Nr.6-8, Tronson G10, parter, Ansamblul Belvedere II

.
Для доступа ко всем материалам проекта необходимо войти в свой аккаунт
Login in Member zone
Забыли пароль?
У вас нет доступа?
Изменение пароля
Login in Member zone