ro
ru en
06 septembrie 2023
Ion Guștiuc: Cum folosești o bază de clienți de peste 430.000 de clienți

Interviu cu Ion Guștiuc, fondatorul și directorul companiei JustConsult - lider în cetățenie română

#INTERVIU

Ion, bună ziua. Te rog să mă ajuți.

Cu ce anume?

În interviurile bune și de impact, pe care le realizez cu diferiți oameni de afaceri de succes, îmi lipsește acel curaj, acea pregătire de a vorbi despre planurile de viitor.

De cele mai multe ori, discuțiile noastre se limitează la o analiză a situației actuale în care se află omul de afaceri sau compania pe care o conduce. În discuțiile private antreprenorii sunt mai deschiși, povestesc planurile de viitor, dar, atunci când trebuie să vorbească public despre toate astea, invocă diferite motive pentru a evita subiectul.

În același timp, cititorii sunt interesați nu doar de starea actuală a lucrurilor din companie, ci și de proiecte și planuri de viitor. De unde se pot inspira ori motiva să se dezvolte personal ori profesional. Ai curajul să vorbești deschis despre planurile tale de viitor?

Hai să încercăm.

Îți mulțumesc pentru deschidere și curaj. Dar, înainte de a vorbi despre viitor, hai să trecem în revistă situația la zi. Ce reprezintă astăzi JustConsult?

Astăzi, JustConsult înseamnă 130 de angajați, o bază de clienți de 430.000 de persoane, care au apelat cel puțin o dată la noi pentru consultații, din 2003, de când  ne-am început activitatea. Este vorba despre un parc de microbuze noi și confortabile, pe care le punem la dispoziția clienților pentru călătorii în România.

De asemenea, JustConsult mai înseamnă o gamă largă de servicii legate de obținerea cetățeniei române, asta fiind doar o parte …

Obținând cetățenia română, persoana dobândește nu doar mai multe drepturi, ci și responsabilități. Și soluționarea acestor chestiuni este o parte semnificativă a serviciilor oferite de JustConsult.

Câți ani ai dedicat pentru a construi această companie?

Douăzeci de ani.

Astăzi, JustConsult are peste 130 de angajați. Câți erau acum 20 de ani?

La început, lucram singur  între 12 și 14 ore pe zi. Am fost vânzător, consultant juridic, manager de birou și curier. Această experiență m-a ajutat enorm în etapele ulterioare când a trebuit să pun la punct procesele de afaceri. Pentru a putea delega sarcini este important să înțelegi în detaliu ce anume delegi și cui.

Frumos spus. O să-mi permit să te citez în interviurile mele ulterioare.

Deci, având în vedere că am convenit să discutăm despre viitor, suntem aproape de finalul lunii august, iar toamna este una dintre cele mai active perioade ale anului. Ce planuri ai, atât personale, cât și pentru JustConsult, pentru ultimele patru luni ale anului 2023?

Știi, sunt deschis să discut despre planuri chiar și pe un termen mai lung. Nu totul se poate realiza în doar patru luni.

Sunt total de acord. Cu ce începem?

Voi împărți planurile pe două direcții. Una este legată de JustConsult, iar cealaltă este legată de noile mele proiecte.

Hai să începem cu JustConsult…

Voi continua să dezvolt compania JustConsult, să extindem baza de clienți, serviciile prestate. În prezent, 1.300.000 de cetățeni moldoveni au sau sunt în process de obținere a cetățeniei române. Dar, așa cum am menționat anterior, aceasta nu implică doar drepturi, ci și obligații. Apare un număr semnificativ de întrebări, poate chiar sute, legate de copii, afaceri, proprietăți, drepturile de conducere, deoarece conceptul de cetățenie acoperă toate aspectele vieții. Există organe de control, atât în România, cât și în Moldova și, deseori, se confruntă cu probleme, solicitări și nevoi variate. În calitate de jurist și gestionând o companie care prestează servicii, pot contribui la soluționarea LEGALĂ a acestor probleme. În Moldova colaborez cu o echipă de specialiști, iar în România pot recomanda avocați de încredere. De-a lungul anilor, din cei peste 3.000 de avocați din București am selectat aproximativ 40 care sunt de încredere și în care vă puteți baza fără a vă teme de neglijență sau escrocherie. Cu alte cuvinte, acționez ca un filtru între cetățeni și avocați, juriști, astfel încât garantez calitatea și respectarea termenilor în soluționarea problemelor juridice.

Prețul pentru angajarea unui avocat competent nu se reduce doar la costul financiar. Orice mică greșeală din partea avocatului ar putea avea consecințe mult mai grave. În total, JustConsult oferă în prezent 320 de tipuri de servicii juridice, formând astfel un sistem complet capabil să abordeze o gamă largă de probleme.

Referitor la compania JustConsult, am înțeles. Sunteți deja lideri pe piață și planificați să vă extindeți gama de servicii pentru a putea să răspundeți unui număr mai mare de solicitări. Cu privire la noile proiecte, la ce anume te-ai referit?

Imediat îți zic, dar am o întrebare. Care ar fi cea mai mare provocare cu care se confruntă mediul de afaceri din Moldova?

Așa nu merge. Eu sunt cel care pune întrebări, nu invers. Așa că voi repeta întrebarea pentru tine. Care este una dintre principalele probleme ale mediului de afaceri din Moldova?

Fiind deja de peste 20 de ani în afaceri, am observat că mulți antreprenori întâmpină dificultăți tocmai pentru că au pornit un business fără, hai să zic așa, a fi școliți în această direcție. Și aici mă refer la educația financiară, management, administrare.

O diplomă universitară nu garantează întotdeauna și cunoștințe practice de care este mare nevoie. Mulți adoptă o abordare de tip kamikaze: „Îmi voi deschide o afacere și apoi voi învăța pe parcurs despre impozite, contabilitate, și riscuri”. Funcționează până la un moment dat sau o anumită etapă, dar, de cele mai multe ori, nu reușesc să-și dezvolte afacerea. Visul de a avea libertate financiară devine imposibil și, în loc să ajungi un manager cu o companie de succes, devii sclavul propriei afaceri. Cu toate acestea, problema nu e doar lipsa cunoștințelor, ci și dificultatea de a găsi angajați competenți.

Ai putea să-i ajuți pe mulți antreprenori, împărtășind din experiența ta?

Eu am trecut prin toate aceste provocări. La început a fost greu, așa cum am mai spus, nu a fost totul perfect, dar, astăzi, știu cum să structurez eficient o afacere, să construiesc o echipă și să deleg responsabilități. Am calculat că am investit peste 120.000 de euro doar în campanii de promovare pe Facebook. Am învățat multe în acești 20 de ani de activitate.

Vrei să creezi o Academie de Business în baza cunoștințelor tale practice?

Exact, anii 2023-2024 vor fi dedicați pregătirii pentru acest proiect. Voi analiza piața și concurența, căutând o abordare cât mai originală. Nu-mi doresc să ofer ceea ce este pe piață deja. Societatea este deja plictisită de aceeași ambalare, împachetare, abordare a lucrurilor. Ea nu mai vrea să investească într-un curs, instruire care n-o să-i ofere plus valoare. Punctul meu forte este că sunt practician și am învățat totul pe propriile mele greșeli. Am evoluat mult.

Cina va preda?

Am în minte un concept de cursuri online, unde fiecare lecție abordează un singur subiect sau răspunde la o anumită întrebare. Imaginați-vă un prim nivel de formare cu 100 de lecții, care nu sunt doar pentru antreprenori, ci și pentru angajați. Finalizarea acestui nivel ar coincide cu un salariu de aproximativ 1000 de euro. Doriți să avansați la conducerea unei echipe? Parcurgeți următoarele 100 de lecții și salariul dvs. va crește corespunzător. Și pentru cei care aspiră la un rol de top-management există un al treilea nivel. În plus, cei mai buni cursanți ar putea primi o ofertă de muncă direct de la mine. Antreprenorii își pot trimite, de asemenea, angajații pentru formare, iar eu îi pot asista în redactarea unui contract, care să îi încurajeze pe angajați să rămână în companie până când investiția în formarea lor a fost răscumpărată.

Așadar, în 2024, urmează să lansezi Academia de Business?

Exact, dar nu e vorba doar de o singură inițiativă. Avem deja încrederea a peste 430.000 de clienți, ceea ce este un atu valoros. Cu această bază de clienți, pe de o parte, și o academie de formare pe de alta, avem o oportunitate unică de a dezvolta multiple ramuri de afaceri simultan. Mă gândesc serios la cel puțin încă trei: un departament de resurse umane, o companie imobiliară și o firmă de marketing. Pentru fiecare intenționez să colaborez cu un partener care să gestioneze afacerea respectivă. Există o sinergie foarte puternică când toate aceste servicii sunt unite sub un singur management.

Știi, mă gândeam, în timp ce îmi povesteai toate astea, că ar fi bine să începi să le implementezi treptat, chiar de azi. De altfel, nu se va mișca nimic până la anul viitor.

Ce ai zice să creezi o agendă publică pentru implementarea lor?

Da, există riscul de a greși în public, dar corectezi greșeala, credibilitatea ta crește. Implementarea proiectelor în sine ar putea deveni un studiu de caz pentru propria ta academie de afaceri.

Eu aș putea urmări întreg procesul, aș putea analiza progresul, care a început de la o idee și s-a transformat în ceva real, palpabil. Ce zici?

Îmi place ideea, chiar mă voi gândi la ea. Propun să reluăm discuția în septembrie!

Pavel Zingan
.
Для доступа ко всем материалам проекта необходимо войти в свой аккаунт
Login in Member zone
Забыли пароль?
У вас нет доступа?
Изменение пароля
Login in Member zone