ro
ru en
16 septembrie 2021
Ion Iordachi. Despre drapelul Turciei din septembrie și planurile Agenției de Investiții „Invest Moldova” pentru anul 2021.
Un interviu cu Ion Iordachi, directorul interimar al Agenției de Investiții „Invest Moldova”.

Bună ziua, Ion. Aș dori să începem interviul cu o întrebare deschisă.  Pe parcursul ultimilor ani, Agenția a depus multe eforturi atât pentru atragerea investitorilor străini, cât și pentru promovarea exporturilor și turismului autohton. În viitorul apropiat, se pare că Agenția urmează a fi reorganizată. Domeniul turismului se află deja sub egida Ministerului Culturii. Cum și-a modificat Agenția de Investiții planurile pentru această toamnă?

Factorul decisiv rămâne a fi, bineînțeles, pandemia și dinamica acesteia. În afară de aceasta, nu sunt prevăzute alte ajustări. La urma urmei, vizitele pentru investiții și expozițiile internaționale nu sunt planificate într-o singură zi, așa că Agenția și-a întocmit deja programul pentru restul anului. Poate că vom ridica chiar și drapelul Turciei în luna septembrie.

Drapelul Turciei?

În septembrie au loc numeroase evenimente în legătură cu partenerii turci, atât la nivelul afacerilor private, cât și la nivelul vizitelor de stat. La începutul lunii curente, au vizitat Republica Moldova reprezentanții companiei Durukan. Este vorba despre un mare producător de dulciuri din Turcia, a cărui istorie de producție datează din 1992. Durukan intenționează să deschidă o fabrică în Europa de Est, ce va oferi 500 de locuri de muncă. În prezent, alegerea cade între Moldova și Ucraina. Am fost cu reprezentanții Durukan în nordul Moldovei, la Soroca. Suntem foarte atractivi datorită proximității față de unitatea de producție a Südzucker, căci zahărul este principala materie primă pentru producția Durukan.

Totuși, din câte am înțeles, aceștia nu sunt singurii oaspeți turci din programul Agenției pentru luna septembrie?

În perioada 15-17 septembrie așteptăm un alt potențial investitor turc din sectorul medical și, mai exact, din domeniul echipamentelor medicale. Deocamdată nu voi dezvălui mai multe detalii, dar aș vrea să subliniez că această "concentrație" a investițiilor turcești este rezultatul Formului investițional moldo-turc, organizat de Agenția de Investiții „Invest Moldova” pe data de 2-5 iunie, cu participarea a 29 de companii turcești. Ca rezultat al acestui Forum, au fost încheiate contracte de export a semințelor de floarea soarelui în valoare de 35 milioane de euro, iar în negociere este contractul de livrare a uleiului de floarea soarelui de peste 30 milioane de euro.

Cireașa de pe tort este că pentru ultima decadă a lunii septembrie este deja planificată o întâlnire bilaterală la nivel de stat. Viceministrul culturii și turismului din Turcia vine în Moldova, unde va avea o întâlnire cu ministrul culturii din Moldova. Delegația turcă va include mai mulți bloggeri turci celebri și reprezentanți ai companiilor turcești implicate în turismul extern. Am planificat un infotour de trei zile pentru oaspeți, precum și un itinerar special, destinat consumatorului turc. Cred că vor avea loc mai multe întâlniri B2B între operatorii turistici turci și moldoveni. Se va discuta, de asemenea, despre turismul MICE.

Vor avea loc expoziții și conferințe?

Desigur! Vom promova Moldova drept potențială gazdă a conferințelor. Având în vedere că orașul Chișinău se află la doar o oră de zbor de Istanbul, organizarea și logistica unor astfel de evenimente în Moldova este foarte atractivă pentru Turcia.

Într-adevăr, pare a fi o lună dedicată Turciei exclusiv.

Și asta nu e tot. Pe 30 septembrie, va avea loc tradiționalul nostru eveniment online – Export Morning[1], dedicat pieței Turciei, cu participarea ambasadorului Republicii Moldova în Turcia și cel al Turciei în Republica Moldova.

Septembrie se dovedește a fi o lună foarte aglomerată...

Mai ales dacă ținem cont de Forumul dedicat sectorului imobiliar, organizat pentru prima dată în Moldova. Putem considera că acesta este unul dintre indicatorii reacției pozitive a investitorilor străini la schimbările politice din Moldova.

Intenționez să realizez un interviu concluziv privind rezultatele Forumului Imobiliar cu Igor Ștefaneț, angajat al Agenției, care a fost direct responsabil de organizarea Forumului. Însă am o întrebare și pentru dumneavoastră: cum evaluați rezultatele Forumului?

Rezultatele sunt promițătoare și schițează, deja, un plan de acțiune. De asemenea, Moldova se clasează destul de bine în clasamentul mondial privind ușurința de a face afaceri – Doing Business. În ceea ce privește ușurința de a înființa o companie, suntem pe locul 13 în lume, ceea ce este un indicator excelent. Totodată, indicii legați de construcții trebuie să fie serios îmbunătățiți. La capitolul eliberării autorizațiilor de construcție suntem pe locul 133, în ceea ce privește conexiunea la rețeaua electrică suntem pe locul 60, iar la cel al sistemelor de canalizare suntem pe locul 40. Pentru un investitor care planifică să ridice construcții în Moldova, acești indicatori sunt chiar mai importanți decât ușurința de înființare a unei companii.

Așadar, am vorbit despre planurile pentru luna septembrie. Ce a mai planificat Agenția pentru toamnă?

Participarea la expoziția EXPO REAL din München. Toamna este perioada când, la nivel global, se desfășoară cele mai importante expoziții și târguri atât din perspectiva atragerii investițiilor, cât și a promovării exportului. Avem planificată participarea cu stand de țară la circa 20 expoziții în Italia, Germania, Spania, Cehia, Federația Rusă dar și România și Ucraina. Susținem financiar participarea producătorilor și membrilor celor mai mari asociații sectoriale ca Moldova Fruct și ATIC.

Pregătiți ceva special?

La moment, pe lângă instrumentele și platformele pe care le implementăm an de an, ne bucurăm de rezultatele Programului Export Mission, dezvoltat în parteneriat cu programul PAC II al Băncii Mondiale.

La programul pilot au participat 60 companii din 5 sectoare strategice (fructe proaspete, mobilă, electronică, vinificație, produse alimentare, băuturi non-alcoolice) ce au avut misiuni de export în 8 țări (Germania, Letonia, România, Lituania, Suedia, Estonia, Norvegia, Finlanda).

Au fost organizate 435 de întâlniri în cadrul celor 6 misiuni. În medie, fiecare companie a avut 7 întâlniri. Cel puțin 10% din toate firmele care participă la misiunile de export s-au angajat într-o nouă vânzare, într-o perioada de 6 luni. L-ați cunoscut în cadrul interviului anterior pe unul dintre beneficiarii acestui program – Eduard Țisari, proprietar al fabricii de mobilă EDKA, care a relatat, din propria experiență, despre eficiența acestui program.

O ultimă întrebare. Pregătesc un program de informare pentru mediul de afaceri moldovenesc și mi s-a recomandat să îl prezint la Moldova Business Week. Evenimentul este planificat pentru 2021? Pandemia nu v-a schimbat planurile?

Până când, Moldova Business Week este programată pentru 18-19 noiembrie. În acest an, ca și anul trecut, dacă Moldova Business Week va avea loc, va fi organizată într-un format hibrid, sub forma unei transmisiuni online a speakerilor. Dar, ținând cont de o serie de factori, am dori să propunem Guvernului să amâne Moldova Business Week pentru luna mai 2022. Este foarte posibil ca, având în vedere dinamica pandemiei, evenimentul să fie organizat în luna mai în formatul său obișnuit. În fond,  astfel de întâlniri sunt mult mai eficiente în format offline.


[1] „Export Morning” – un program dedicat creșterii competențelor și competitivități companiilor autohtone în vederea unui export eficient dar și orientarea acestuia pe piețele strategice ale Republicii Moldova. Fiecare destinație de export este prezentată prin prisma descrierii pieței cu amănuntul, a piețelor de nișă, a vânzărilor pe piețele B2B și B2C, a profilării concurenților, dar și a istoriilor de succes.

Pavel Zingan

.
Для доступа ко всем материалам проекта необходимо войти в свой аккаунт
Login in Member zone
Забыли пароль?
У вас нет доступа?
Изменение пароля
Login in Member zone